Arbete i SV: Dikter


Dikt: Havsstillhet av Vilhelm Ekelund.

Här står himlens bleka lyftning
hög kring hav och strand,
här går likt en sorgsen snyftning
vågens slag mot land.

Här är frigjord tanke vida
rum att färdas i,
här är ljuvt för örat bida
alltets symfoni.

Här där himlens tomma välvning
siar hög och stum
famnar i en långsam skälvning
vattnets öde rum,

här kan fritt ditt hjärta tömma
all sin klagan ut,
här är ljuvt att ostört drömma
livets dröm till slut.

Motivering: Jag valde Havsstillhet eftersom jag tycker att den är fint skriven och lätt att förstå. Han använder sig inte av några svåra ord. Man kan tolka den på sitt eget sätt även om den uppenbarligen lutar åt det mer sorgsna hållet. Men jag tycker ändå att den blir lite mer positiv mot de två sista raderna. Som jag tolkar budskapet, är att man skall ge tid för eftertanke och reflektion.

Låttext, Accidents can happen - Sixx A.M. (refräng):

And you know that accidents can happen
And it's okay,
We all fall off the wagon sometimes
It's not your whole life
It's only one day
You haven't thrown everything away.

Och du vet att olyckor kan inträffa
och det är okej
Vi alla faller av vagnen ibland
Det är inte hela ditt liv
Det är bara en dag
Du har inte slängt iväg allting

Motivering: Jag tycker att det är en väldigt bra låt och jag gillar refrängen. Jag tycker att den handlar om att alla kan göra fel, men att det är helt okej att göra det. Att det bara är en liten del utav hela livet, och att man alltid kan gottgöra det. Sen om man lyssnar eller läser hela texten tycker jag att den är fantastiskt skriven, och jag tror att alla kan nog på något sätt relatera till den. Jag gillar budskapet som texten och i det här fallet, refrängen, framför.

Skrivet av: Johanna Nilsson SP10b

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0