Egna dikter

Anafor dikt:


Jag skulle vilja hålla dig i min famn              
Jag skulle vilja säga vad som är sant
Jag skulle vilja att du höll om mig
Jag skulle vilja att du sa vad som för mig är sant

Men Du & Jag, är blott en dröm


Cirkelkomposition:


I vintermörkret
Under en dunkel gatlampa,
Jag stod och väntade
När du aldrig dök upp,
Gav jag upp
När du ropade mitt namn,
Hoppade mitt hjärta över ett slag
I vintermörkret


Jämförelsedikt:


Ett hjärta är som en kantig sten
En kantig sten är som rubiks kub
Rubiks kub är dig innan och ut
Dig innan och ut är minst lika komplicerad
Minst lika komplicerad som jag

Personifiering/besjälningsdikt:


Träden viskade och vinden skrek,
Molnen grät och arga blixtrar sköt ner,
Den dagen då du sa att du hatar mig
Solen log och fåglarna kvittrade,
Den dagen du tog min hand och sa ”förlåt”

Johanna Nilsson SP10b HT-10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0